Imad dan Ariff naik teksi pergi kubur?

Mayat sudah pon diangkat masuk kedalam van. Pelawat-pelawat lelaki mengiring jenazah ke kuburan yang perempuan berkumpul membaca Yasin di ruang tamu. Cucu cicit piut nyai sadah (emak Allahyarham) berkerumun, baru dapat bersalam sebab keadaan yang agak sesak tadinya.

Talifon aku bergegar, aku jawab panggilan. "Wa, engkau tolong tengokkan budak-budak ni, diaorg main kat parit la, aku nak pegi kubur". Abg aleh dihujung talian.

Aku segera keluar ke laman. Sofi berjalan seorang diri ke arah aku.

"Imad dengan Arif mane?" aku tanya sofi
"Diaorg dah jalan jauh, nak pegi kubur". Sofi tunjuk arah darat.
"Ha??"... aku pon membebel sambil jalan cepat2. Mata rabun aku dah tak nampak budak kenit 2 orang tu. aku dan sopi menyusur jalan sebelah parit. Jiran-jiran jalan berkumpulan balik ke rumah masing-masing.


Sayup2 aku nampak dua kepala budak kenit. Rasanya dah sampai depan rumah Wak Tik. Aku suruh sopi jerit. Dia keberatan.
"Imad!!", Sopi jerit. Suaranya malu-malu nak keluar.
Mujur Imad dan Arif menoleh, aku lambai-lambai suruh mereka patah balik.

"Nak pegi mana?" aku tanya.
"Nak pegi kubur"
"Mana boleh jalan kaki, jauh, lepas sungai sana. Tengok! semua orang pegi naik kereta" Aku membebel.

"Teksi! Teksi!" Arif dan Imad mendepangkan tangan menahan teksi.
"Kita nak pegi kubur!"
"Hish.." Aku marah Imad dan Arif. Buat malu betullah budak-budak ni.

Abang Sam memperlahankan teksinya, dia senyum pada aku yang badan mcm mak lepas tu bawak pulak anak tiga orang. Aku sengih je pada abang sam. Teksi Abang Sam terus laju menuju ke kuburan, tempat baru mak cik dia.

------------------------------------------------------
Cik Awa: Korang mmg sengal, buat malu aku je. Ade ke ditahannya teksi abg sam. Abg sam tu pon melawat juga, kebetulan dia pemandu teksi.
Nota: Abg Sam ialah anak kepada wak kamah, kakak sulung emak, Wak Tik dan Allahyarhan Wak Mar

1 comments:

  sitinurulhawa

5:50 AM

err.. mangan opo? duren? arek sitik?