Mat saleh vs Ndok jawa

Aku, mak dan eha masih duduk2 di atas sejadah lepas solat maghrib bila Imran datang menghampiri kami. "Cik awa, kita dah tak nak main game, kita nak balik!". "Salam dulu sini.." aku lambai pada Im. "Tak nak!!" Im terus lari turun bawah. Kemudian Kak Yati dan Nisa' pulak datang pamitan dengan mak.

Aku dan Eha sonsong Abg Aip sekeluarga sampai anjung. "Babai.. babai!" Im laung dari dalam van. "Babai babai pulak, salam tak nak! nak jadi mat saleh ke?" Aku jerit pada Im. Im jerit balik pada aku, "Babai JAWA!!!"

p/s: Tolong jangan bayangkan macammana aku gelak. Berterabur gigi hehehe. Im baru 4 tahun, bila bercakap pekat slang Jawa dia. Suka cakap ikut sedap mulut. Sambil sengih-sengih pulak tu. Tengok muka je dah tau dia budak nakal, suka sangat mengusik. Aku kata dia budak jawa yang urung jowo. Suka berlagak garang. Bila tanya kenapa garang-garang, dia jawab "mestilah.. kita nak jadi polis, lepas tu askar, lepas tu polis balik". Aduhai Im.. Im..

0 comments: